Soseaua Transalpina este un drum aflat inca in reabilitare si mai sunt zone in care nu s-a terminat asfaltarea si deasemenea multe zone in care nu sunt montati parapetii si semnele indicatoare. Prin urmare aceste portiuni nu sunt deschise oficial traficului auto. Singura portiune reabilitata integral este portiunea Novaci - Ranca.
Transalpina este cel mai inalt drum rutier din intregul lant al Muntilor Carpati, atat din Romania cat si din afara ei, atingand altitudinea maxima in Pasul Urdele 2145 m. Soseaua traverseaza Muntii Parang de la N la S fiind paralela cu Valea Oltului si Valea Jiului intre care se afla si lega Localitatea Saliste din Judetul Sibiu de Localitatea Novaci din judetul Gorj. Desi este mai inalta ,mai veche si mai frumoasa decat Transfagarasanul, este mai putin cunoscuta pentru ca , Transalpina, cu toate ca este catalogat drum national, DN 67c (partial), nu a fost pana in 2009 niciodata asfaltata. Transalpina a fost cosntruita de armatele romane in drumul lor spre Sarmisegetusa, pavata cu piatra de Regele Carol al II-lea dupa 1930 si reablitata de nemti in al II-lea razboi mondial dupa carea a fost uitata. Faptul ca a fost uitata si a devenit un drum greu de parcurs a ajutat Transalpina sa-si pastreze neatinsa salbaticia si farmecul aparte pe care putine locuri din tara il mai au. Este printre putinele drumuri din tara pe care se poata ajunge cu masina pana la nori si chiar deasupra lor.
In luna septembrie 2012 Transalpina era asfaltata (cel putin un strat de asfalt) in proportie de peste 99 % iar pana la finalul lui 2012 exista promisiunea ca va fi in totalitate reabilitata (realizarea marcajelor, montarea parapetilor si a semnelor indicatoare).Cea mai frumoasa portiune a Transalpinei dintre Ranca si Obarsia Lotrului este asfaltata dar inca fara parapeti semne indicatoare si marcaje. Dinspre Sugag spre Obarsia Lotrului mai erau de asfaltat mai putin de 800 m intre coada Barajului Oasa si intersectia cu drumul 106N ce duce la Paltinis plus alte cateva zone scurte intre 5 si 50 de m intre Lacul Oasa si Sugag. In noiembrie 2011 s-a turnat primul strat de asfalt si pe cei 5,5 km dintre Dobra si Jina. In lucru este si drumul de legatura cu Transalpina DN7A pe portiunea dintre Obarsia Lotrului si Statiunea Vidra. Se lucreaza pe intreg traseul la montarea parapetilor si la amenajarea scurgerilor de ape de pe versanti. Desi primul strat de asfalt a fost asternut pe aproape tot traseul Transalpinei drumul trebuie parcurs cu viteza redusa si cu atentie deoarece dupa cum spuneam in unele zone nu are inca parapeti si indicatoare si in multe alte zone nici nu este marcat. Nu este recomandata traversarea zonelor fara parapeti si marcaje cu atat mai putin pe timp de vreme rea sau noapte deoarece pentru cei care nu cunosc traseul Transalpinei nu exista elemente de reper altele decat marginile drumului.
Totul va fi finalizat complet pe 30 octombrie 2012, in prezent fiind executate majoritatea lucrarilor de modernizare, a declarat, pentru Finantistii, directorul general al CNADNR, Ionut Masala. Potrivit acestuia, "lucrarile ramase de efectuat sunt in procent de 20% si constau in: lucrari de infrastructura si suprastructura drum, lucrari de reabilitare poduri si lucrari de consolidare versanti".
Intrebat daca, odata finalizata, pe Transalpina se va introduce o taxa speciala de acces, asa cum se procedeaza in multe tari europene cand vine vorba de sosele de munte al caror principal scop este cel turistic, Ionut Masala a precizat ca nu se are in vedere acest lucru, in primul rand pentru ca legislatia in vigoare prevede doar plata rovinietei pentru tranzitarea retelei de drumuri nationale.
Sursa:Internet |