CAZARI TURISTICE

OBIECTIVE TURISTICE

INFO UTILE

Transport



Catedrala episcopala





Catedrala episcopala a fost ridicata in secolul al XVI-lea. Are un plan treflat, cu altarul poligonal la exterior si semicircular in interior, iar absidele laterale circulare. La exterior, intreaga constructie este ornamentata cu un brau "in torsada" si doua randuri de ocnite suprapuse, fiind sprijinita de contraforturi ce sporesc nota de echilibru si eleganta a fatadelor. Sistemul de boltire nu mai prezinta o structura unitara datorita modificarilor de la inceputul secolului al XIX-lea care au afectat turla si bolta altarului. Astazi, turla mai pastreaza traditionala bolta moldoveneasca sprijinita de arce piezise, in schimb partea superioara a altarului prezinta forma putin obisnuita a doi cilindri care se intersecteaza. Nu a suferit reparatii importante pana in vremea episcopilor Ioanichie (1747-1769) si Leon Gheuca (1769-1786) cand s-a lucrat indeosebi la turla, altarul si naosul bisericii, fara a se afecta prea mult formele originare. In schimb, lucrarile initiate de episcopul Gherasim in 1805 au impietat asupra structurii initiale a monumentului, fiind calificate de savantul si episcopul Melchisedec Stefanescu drept un adevarat "act de vandalism". Atunci, pentru a castiga spatiu in interior, s-au inlaturat peretii despartitori dintre pridvor si pronaos si dintre pronaos si naos, intervenindu-se si cu o pictura noua, distonanta, la turla si pronaos. Ceva mai tarziu, in a doua jumatate a aceluiasi veac, s-au adaugat din motive utilitare si cele doua anexe ce se mai pastreaza si astazi: vesmantaria si pridvorul de la intrarea in biserica, mult mai spatios decat alte constructii similare. Pictura originara, executata dupa incheierea lucrarilor de constructie a bisericii, nu se mai pastreaza astazi decat in pridvor si pronaos. Aceasta deoarece restaurarea efectuata de episcopii Ioanichie si Leon Gheuca, probabil intre anii 1767-1778 dupa cum rezulta din unele insemnari descoperite mai recent, a inclus si o noua fresca executata in naos, altar si turla bisericii. In sfarsit, nefericitele modificari din 1805 s-au soldat cu noi picturi in zonele peretilor interiori care au fost demolati (peretii despartitori dintre pridvor si pronaos si dintre pronaos si naos) si cu unele interventii - tot atat de nefericite si contrastante - la zugravelile din turla si din calotele pronaosului. De altfel Melchisedec Stefanescu a si dojenit aspru noile lucrari, spunand despre ele ca sunt un adevarat act de vandalism. Zugravelile din secolul al XVI-lea prezinta o deosebita valoare artistica impresionand prin liniile lor indraznete, prin acuratetea formelor si vivacitatea culorilor. Pronaosul este dominat de Menologul ce se desfasoara pe opt registre compartimentate pentru fiecare zi a calendarului bisericesc, iar in pridvor, unde peretii ofera spatii tot atat de largi, delimitarea scenelor este si mai pregnanta, fiecare cadru constituind o compozitie bine individualizata, dar care se integreaza perfect in naratiunea ansamblului. Se poate aprecia fara gres ca pictura pronaosului si pridvorul bisericii "Sfanta Parascheva" aduce in arta romaneasca a secolului al XVI-lea cea mai emancipata viziune artistica asupra realitatii medievale. Episcopia Romanului detine una dintre cele mai vechi si mai valoroase biblioteci din tara si un mare numar de creatii artistice care imbogatesc si confera originalitate patrimoniului nostru cultural national. Printre cele 20.000 de volume aflate aici se gasesc aproximativ 700 de carti vechi romanesti, slavonesti si grecesti, carora li se adauga 91 manuscrise din diferite epoci si in diferite limbi. Dintre odoare amintim icoana Deisis din secolul al XVI-lea, o adevarata capodopera a scolii medievale romanesti de pictura pe lemn, Felonul Sfantului Ion Gura de Aur, atribuit stilistic broderiei moldovenesti din secolele XV-XVI si marele Epitaf din veacul al XVIII-lea ce reprezinta Plangerea si punerea in mormant a lui Iisus. O piesa cu totul deosebita, ce retine atentia nu atat prin vechimea cat prin valoarea sa artistica este iconostasul catedralei episcopale, executat in 1805 de pictorul Eustatie Altini la cererea episcopului Gherasim Clipa Barbovschi. Lucrare monumentala de pictura si sculptura, realizata cu multa acuratete si personalitate expresiva de certa originalitate, imbracand continutul iconografiei ortodoxe in formele stilistice ale neoclasicismului occidental. In ultimii ani, prin grija episcopului Eftimie Luca, s-au realizat ample lucrari de restaurare a intregului complex. Biserica a capatat o fata noua, s-a restaurat pictura si a fost pusa in valoare Casa Veniamin Costache, situata pe latura dinspre miazazi.
DATE CONTACT:
Roman, jud. Neamt

Recomanda si prietenilor Distribuie pe facebook