Manastirea Probota
SCURT ISTORIC:
Picturile din exteriorul bisericii Sf. Nicolae palesc in comparatie cu cele din interior care fac parte din cele mai deosebite de acest gen din Moldova. Ramasite ale vechii manastiri au fost gasite in sapaturile arheologice care au fost facute.
Inscriptiile comemorative de pe zidul manastirii ca si de pe poarta turnului mentioneaza anul 1530. Se considera ca biserica a fost terminata in 1530 si pictata in 1532. Recentele sapaturi arheologice in componentele manastirii sugereaza ca celelate constructii au fost terminate cativa ani mai tirziu. Celelalte cladiri ale manastirii au fost construite intre anii 1530 si 1550, iar zidurile ce o inconjoara in 1550. Pe peretele din exterior al portii turnului exista reminiscente a unei fresce cu opt figuri, cel mai probabil Petru Rares, familia sa si cei doi arhangheli. In mijloc esteo nisa cu figura pictata a Sfantului Nicolae, protectorul acestei biserici. Mai jos de sfant este o superba gravura cu blazonul Moldovei cu inscriptia: Aceasta manastirea a fost construita de Printul Petru in 7038 (1530) si a fost inconjurat de un zid, dupa moartea lui, de printesa Elena si copilul ei Printul Ilias si Stefan si Constantin, in 7058 (1530), pe 4 septembrie”.
O bolta de forma unui butoi duce din poarta turnului in interiorul asezamantului monahal. Pe peretele din vest al fatadei turnului exista o alta nisa, mica de asta data, cu pictura Fecioarei si a Pruncului ei. Asezamantul monahal masoara cam 90m x 90m. Biserica Sfantului Nicolae este aprope in mijloc, cu ambele abside indreptate spre poarta turnului. Biserica este un arhetip al stilului moldovenesc, cu forma sa lunguiata si alungita, 36.20 m lungime si 9.5 metri latime, alaturi de cele trei apse. La sfarsitul partii din est a bisericii, pe langa naos se gaseste minunatul turn in forma de lanterna ce atinge inaltimea de 30 metri.
Biserica a fost partial restaurata si reparata de citeva ori in trecut, dar intre 1996 si 2001 UNESCO, Funadatia Japoneza de Credinta si Ministerul Roman al Culturii au colaborat pentru a termina restaurarea acestei biserici si a celor mai importante componentele din asezamantul monahal.
Scopul principal al acestui proiect a fost acela de a proteja si restaura picturile de pe fatadele interioare si exterioare la frumusetea lor originala, dar in concordanta cu aceastea, multe lucrari arhitecturale si arhelogice au trebuit duse la bun sfirsit pt a termina acest proiect.
Sarea si umiditatea din pamant au fost principalele cauze care au distrus aceste picturi. Pentru a preveni eventualele deteriorari din cauza sarii, bancile de piatra care inconjoara biserica au fost demontate,vechiul ciment a fost indepartat, si bancile au fost reasamblate fara a se folosi ciment. Problema ridicarii de praf a fost rezolvata prin construirea unui sistem de pavaj si a unui sistem de drenaj si canalizand apa de ploaie care cade din acoperis in sistemul de drenaj.
Umiditatea si lichenii ce distrugeau stalpii ce sustineau peretii bisericii si citeva blocuri de piatra au fost inlocuite. Ferestrele din piatra la fel ca si deschiderile din usi au suferit din cauza vremii si piesele cele mai deteriorate au trebuit inlocuite. Cele mai distruse rame din piatra au fost inlocuite dupa departartea lichenilor. Cele mai multe ferestre sparte si ramele ferestrelor ruginite aveau apa in interiorul lor ceea ce cauza constant deteriorarea picturilor. Noile ferestre duble au fost montate cu rame din lemn pt a preveni condensarea. Ramele de piatra dateaza de la restaurarea din 1930 si doar cinci ferestre au piese originale gravate in partea de sus.
De o parte si de alta a unuia din pragurile de geam care au supravietuit se afla pronaosul cu cele doua bolti gemene si ferestre largi. De asemeni, boltile gemene au fost folosite inainte de Manastirea Probota la Manastirea Neamtului (1497) si Sfantul Ioan Cel Nou (1512-1522) si dupa Probota la Manastirea Episcopului de Roman (1542 ) si Manastirea Sucevita (1584). Doar la Probota complicatul sistem de bolti a fost realizat pentru extinderea ei.
Mormintele gasite sunt marcate cu vergele de sticla plasate intre caramizi, si pietrele de mormant sunt asezate dea lungul peretilor. Sub podea un nou sistem de incalzire este inclus pentru a mentine o umiditate si o temperatura constanta in interiorul bisericii. Usa de pe peretele din nord este noua, o replica a celei precedente. Celelalte doua usi au fost curatate si reparate si cateva blocuri de pietre de la ramele usilor si unele trepte au fost inlocuite. Cele opt ferestre ale exonartexului si patru ale pronaosului au fost inlocuite la sfarsitul secolului 18.
DESCRIERE:
Biserica "Sf. Nicolae" este o capodopera a arhitecturii medievale romanesti si se remarca prin silueta eleganta, bogatia de forme si elemente arhitecturale, rafinamentul artistic, maiestria si complexitatea ornamentatiei, ca si prin stralucita executie a picturilor care reda cu naturalete si realism zbuciumul sufletesc al personajelor.
Biserica este construita din piatra bruta, cu asize de cate trei randuri de caramida, dispuse orizontal. Planul constructiei este triconc, dupa traditia bizantina. Biserica este sustinuta de 7 contraforturi: doua se afla in colturile exonartexului (pridvorului), cate doua incadreaza cele doua abside laterale si un picior de contrafort sustine absida altarului.
Biserica a fost pictata in fresca in stil bizantin atat in interior, cat si in exterior.
Intrarea principala a bisericii este prin usa de sud a exonartexului. Podeaua, aici ca si in celelalte parti ale bisericii, este noua, pavata cu caramizi care au fost facute dupa modelul podelei anterioare descoperite in sapaturile arheologice. Opt ferestre gotice acopera trei dintre pereti de la un colt la altul si ofera exonartexului lumina.
Pe pervazurile de piatra ale ferestrelor se afla 64 figuri ale Sfintilor Martiri si a Fecioarei Maria. Deasupra lor, pe peretele de vest, in contrast cu o decoratiune florala, se afla plasate circular medalioane cu Episcopii. Lunetele de sus arata Profetii si Regii Vechiului Testament tinand in mana papirusuri lungi de rugaciune. Toate celelalte suprafete ale exonartexului sunt acoperite cu un nou motiv in picturile bisericesti din Moldova: Judecata de Apoi. Aceasta tema acopera bolta, partea cea mai de sus din nord si sud a peretilor si in intregime peretele de est.
Judecata de Apoi este compusa pe o axa verticala pe peretele din est. Dumnezeu, in mijlocul boltii, este urmat de imagini cu Fiul si Duhul Sfant formand Sfanta Treime prezenta la Judecata de Apoi. Fiul Judecator stand pe tron, este in mijlocul peretelui de est in interiorul unui multicolorat patrat care este situat intr-un cerc. In stanga este Fecioara Maria si in dreapta Sfantul Ioan Baptistul in clasica compozitie a Deisei. Mai incolo este Isus pe Tronul Hetoimasiei sau la a Doua Venire intr-o glorie multicolora.
DATE CONTACT:
Com.Dolhasca, sat Probota, judetul Suceava
Tel: + 40 (230) 204743
Mobil: + 40 (744) 493128
Recomanda si prietenilor |